W dniach 10-14 października 2022 r. czwórka uczniów ze Szkoły Podstawowej w Skołyszynie wraz z nauczycielami odbyli wizytę w ramach projektu Erasmus („From local to global environmental awareness”) w dalekim kraju. Celem tym razem okazała się słoneczna Kreta i jej piękna stolica - Heraklion.

Wraz ze szkołami partnerskimi z Hiszpanii, Turcji, Rumunii i Portugalii zgłębialiśmy temat zanieczyszczenia plastikiem Morza Śródziemnego.

Udając się tam, mieliśmy świadomość, że Grecy są bardzo gościnni, ale sposób, w jaki nas ugoszczono przerósł nasze najśmielsze oczekiwania. Byliśmy świadkami niezwykłego widowiska podczas ceremonii powitalnej. Już wtedy uświadamiano nas, że plastik jest ogromnym problemem współczesnego świata. Do rytmu greckiej muzyki, próbowaliśmy opanować podstawowe kroki „zorby”-tradycyjnego greckiego tańca i przełamać pierwsze lody w relacjach z naszymi nowymi znajomymi.

Przez cały tydzień zgłębialiśmy temat zanieczyszczeń plastikiem, poznawaliśmy różne problemy z tego wynikające szukając sposobów, jak go ograniczyć i rozwiązań, jak pomóc zwierzętom i ludziom-także nam samym. Sprzątaliśmy plaże, a następnie w Greckim Centrum Badań Morskich, pod okiem specjalistów analizowaliśmy „śmieci”, w tym także „mikroplastik”, który okazał się być prawdziwym niebezpieczeństwem.

Mnóstwo zajęć, praca, warsztaty… Ale nasi gospodarze zadbali również o to, byśmy poczuli się, jak na wakacjach. Był rejs łodzią na wyspę Spinalonga, kąpiel w morzu, relaks na plaży, a także wizyta w cudownym Agios Nikolaos, wspólne spacery, kolacje, gry i zabawy. Te chwile sprawiły, że od pierwszych dni poczuliśmy się silną grupą, kompanami do żartów, wygłupów, ale również do wykonywania powierzonych nam, poważnych zadań.

Dzięki tej wizycie staliśmy się bogatsi o nowe doświadczenia kulturowe: wyśmienita kuchnia śródziemnomorska, tańce, formy spędzania wolnego czasu, grecka gościnność i serdeczność. Staliśmy się również bardziej świadomi zagrożenia spowodowanego plastikiem w naszym życiu.

Przyjaźnie tam zawiązane będziemy pielęgnować przez długie lata, a wspomnienia pozostaną w naszych sercach na zawsze.

Przed nami przygotowania do kolejnej wizyty, która już w marcu. Tym razem odwiedzimy dalekie Wyspy Kanaryjskie. Nie możemy się już doczekać !!!